perjantai 22. syyskuuta 2017

Perusvalmentaja kurssi osa 1

Taustaa

Tätä blogia lukeneet on varmasti huomanneetkin, että olen hurahtanut keilaukseen ihan täysillä ja käytänkin sen eri osa-alueiden opetteluun/opiskeluun varsin paljon aikaa. Jotta tuo aika tulisi käytettyä mahdollisimman tehokkaasti olen myös opiskellut mitkä ovat tehokkaimpia tapoja oppia joka useissa lähteissä tiivistetään tähän kuvaan:



Kuten tuosta näkyykin niin tehokkain tapa oppia on opettaa muita ja se onkin eräs syy miksi myös tätä blogin kirjoitteluun. Näitä kirjoittaessa kun johtuu aina pohtimaan, että miksi joku asia mielestäni on kuten sanon sen olevan.

Blogin kirjoittaminen ei kuitenkaan ole sama asia kuin opettaminen/valmentaminen live-tilanteessa. Tästä syystä päätinkin ottaa askeleen seuraavalle tasolle osallistumalla keilailun perusvalmentaja kurssille.

Koulutuksen sisältö

Keilailun perusvalmentaja kurssi jo muutaman kerran järjestetty yhteistyössä muiden tarkkuuslajien (ammunta, jousiammunta ja curling) kanssa ja johon kuuluu siis kaksi kaikille lajeille yhteistä koulutusviikonloppua sekä yksi lajikohtainen koulutusviikonloppu.

Tämä blogi postaus kertoo sekalaisia ajatuksia tuon koulutuksen ensimmäisestä viikonlopusta.

Ensimmäisen viikonlopun antia

Ennakkotehtävä

Noin kuukautta ennen kurssia toimitettiin Suomen valmentajien julkaisema kirja nimeltään Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu ja ennakkotehtävänä oli lukea ko. kirjasta viikonlopun aihealueita koskevat osuudet.

Perjantai

Perjantain ensimmäinen varsinainen luento (majoittumisen ja yleisten asioiden jälkeen) koski yksittäisen harjoituksen rakennetta ja suunnittelua. Tästä parhaiten mieleen jäi, että varsinkin ryhmille pidettävät valmennuskerrat tulisi suunnitella varsin tarkkaan ottaen huomioon ryhmän koon, osaamistasot, jne. Oma tämän hetkinen ajatukseni yksittäisen urheilijan/harrastajan valmentamisesta on, että kannattaa tehdä suunnitelma valmiiksi pidemmälle aikavälille joka mahdollistaa harjoituskertojen painotusten muuttamisen ns. lennossa sen mukaan mikä urheilijan/harrastajan suorituksessa kulloinkin aiheuttaa haasteita.


Iltaohjelmaksi oli merkattu hohtokeilausta joka ei aiheuttanut kovinkaan suuria riemunkiljahduksia tulevien keilailuvalmentajien osalta. Ennakkoluulo ainakin allekirjoittaneen osalta osoittautui kuitenkin vääräksi, kun järjestäydyimme halliin lopulta niin, että muiden lajien edustajat keilasivat ja me keilailun edustajat pääsimme harjoittelemaan valmentamista käytännössä.

Oma kokemukseni keilailun harjoittelusta on, että liian usein keilaajille annetaan liian monta ohjetta/neuvoa kerralla joka herkästi aiheuttaa sen, että keilaaja yrittää keskittyä yhtä aikaa liian moneen asiaan onnistumatta korjaamaan näistä mitään.

Tämän takia päädyin valmennustapaan jossa annoin kolmelle valmennettavalle vain kaksi neuvoa (hiljennä jalkojen vauhtia ja kiinnitä huomiota heilurin aloitukseen) ja nuokin siis henkilökohtaisesti ja vain yksi asia kerrallaan sen mukaan mikä kenellekin vaikutti olevan suurin haaste.
Koska kyseessä oli tulevat valmennettavat heitä sai myös varsin hyvin takaisinpäin palautetta siitä miten neuvot vaikutti auttavan ja tokihan noiden toimivuus näkyi myös tulostaululla silloin kun he malttoivat tehdä suorituksen rauhallisesti.

Tässä kohtaa haluankin sanoa, että ISO KIITOS näille henkilöille (tiedätte kyllä itse kenestä on puhe). Tämä oli ehdottomasti yksi leirin kohokohdista, kun tällainen täysin ummikko pääsi toteamaan, että hänestä saattaa vielä joku päivä tulla ihan oikea valmentaja 😃


Sivuhuomio keilailun peruskurssiin liittyen: Ainakin silloin kun itse osallistuin keilailun peruskurssille niin siellä käytiin ensin keilailusuoritus läpi tunnin powerpoint esityksenä ennen radoille menemistä. Tuosta johtuen ainakin omassa päässäni pyöri aivan liian monta asiaa ja rentous oli tiessään.

Ehdottaisinkin, että varsinkin keilakurssin ensimmäinen kerta jaksotettaisiin niin, että radoille mentäisiin heti jossa kurssilaiset saisivat ensin heitellä muutaman pallon ihan vaan fiiliksellä ja harjoituksia alettaisiin tekemään yksi asia kerrallaan mallilla esim viiden minuutin luento ja sitä seurannut 10 minuutin harjoittelu.

Lauantai

Lauantain ensimmäinen luento koski suoritustekniikan/taitojen oppimista ja opettamista. Pääpaino tasapainoperiaatteessa, nopeuden/voiman tuottamisen perusteissa sekä tutkimustiedossa siitä miten taitoja opitaan.

Sivuhuomiona todettakoon, että tätä kirjoittaessa olin jo aika hyvin unohtanut mistä kaikesta luennolla oli puhe vaikka mielenkiintoista asiaa siellä olikin joten hyvä, että tuli alettua tätä kirjoittaa.

Materiaalia uudelleen selaillessa seuraavanlaiset ajatukset syntyi/palasi mieleen:
  • Taidon oppiminen vaatii riittävän määrän riittävän vaihtelevaa harjoittelua.
    • Vaihtelu on tärkeää, koska muuten keskittyminen herpaantuu eikä oppimista (ainakaan yhtä tehokasta) enää tapahdu:
      • Keilailuesimerkkinä mainittakoon paikkaaminen. Vaikka yleisin ja helpoiten omaksuttava 3-6-9 paikkosysteemi on heittää paikot aina samasta merkistä suoraan tulisi harjoitellessa heittää useiden eri merkkien kautta.
      • Toinen hyvä esimerkki on laisto jossa tarkoituksella yritetään saada mahdollisimman pieni tulos osuen kuitenkin joka kerta vähintään yhteen keilaan.
      • Keilakilpailuissa on varsin hyvin ns. sisäänrakennettuna vaihtelua, koska kelit vaihtelevat kilpailuiden välillä (varsinkin jos et aina kierrä niitä samanlaisia kisoja) ja kahta samanlaista keilarataa ei ole olemassa.
  • Ihminen ei ole robotti eikä näin olleen voi oppia toistamaan mitään liikesarjaa (esim keilaheittoa) täydellisen samanlaisesti joka kerta.
    • Tästä johtuen ei ole olemassa kahta samanlaista suoritusta.
    • Ihmisaivoille on luontaista soveltaa kaikkea aiemmin opittua ja sopeutua näin ollen mihin tahansa tilanteeseen.
      • Esim kerran autolla/polkupyörällä ajamaan oppinut pystyy ajamaan ongelmitta millä tahansa autolla/polkupyörällä.
    • Tästä johtuen taitoharjoittelua ei tule tehdä muita kopioimalla vaan kokeilemalla itselleen luontaisen tavan etsimällä.
  • Valmentajan valmennettavalle antama palaute on oleellisessa roolissa oppimisprosessissa.
    • Postiivinen palaute toimii negatiivista paremmin.
    • Palaute tulisi antaa aika äkkiä jotta valmettava yhdistää sen onnistuneen suorituksen mielikuvaan.
    • Liikaa palautteen antoa tulisi välttää ja antaa valmennettavan itse oivaltaa miten suoritus onnistui.
      • Keilailussa esim joka kolmannelle tai viidennelle yritykselle kerrottu palaute voisi toimia.
      • Kysymysmuodossa annettu palaute pakottaa valmennettavaa arvioimaan itse omaa suoritustaan joka edesauttaa oppimista.
    • Liian informaation antamista kerralla tulisi välttää, koska se pakottaa ihmisen pohtimaan asioita tietoisenmielen puolella joka estää huomattavasti tehokkaamman tiedostamattoman mielen ottaa vallan.

Luentoa seurasi käytännönharjoittelu liikuntasalissa jossa kävimme läpi laajan kirjon erillaisia tasapaino harjoituksia.


Päivän toinen luento koski fyysistä valmentamista.
Tuosta syntyi seuraavanlaiset ajatukset:

  • Keskivartalon on kaiken voiman keskus ja sen kunto on voiman välittämisen perusedellytys.
  • Lajinomaiset sekä keilailun toispuoleisuuden vastapainona toimivat harjoitukset ovat toimivimpia.
    • Parhaiten tähän asti löytämistäni keilailuun sopii tämä krikettiharjoitus jossa palloa vieritetään/heitetään kaverille maata pitkin ja josta se pyritään ottamaan kiinni ja heittämään alakautta mahdollisimman nopeasti takaisin.
      • Tuon treenaamiseen kelpaa melkein mikä tahansa käteen sopiva pallo, kivi, jne ja sitä voi harjoitella sekä sisällä, että ulkona.
      • Tuota pystyy myös helposti varioimaan heittämällä palloa välillä vasemmalla kädellä, kimmottamalla sitä itselle seinän kautta, heittämällä pallo kaverille vähän pomppivana, jne.


Luentoa seurasi jälleen käynnönharjoittelu liikuntasalissa jossa kävimme läpi laajan kirjoin erillaisia lihaskunto ja voima harjoituksia joita pystyy tekemään ilman apuvälineitä.


Virallisten osuuksien jälkeen osa lähti saunaan ja me muutamat "yli-innokkaat" jäimme vielä harjoittelemaan jousiammuntaa sen lajin tulevien valmentajien opastuksessa.

Sunnuntai

Sunnuntain ensimmäinen luento koski lasten ja nuorten kehitystä sekä heidän suositteltua harjoittelua.

Tästä jäi lähinnä mieleen, että lasten olisi hyvä antaa harrastaa mahdollisimman montaa eri lajia. Kun harjoittelu muuttuu vakavemmaksi on valmentajan hyvä kerrata, että mitä asioita missäkin iässä on helpoin omaksua.

Luentoa seurasi jälleen kerran käytännönharjoittelu liikuntasalissa. Liikkeitä tuli jälleen kerran varsin paljon. Onneksi näistä otettiin videot jotka on kurssilaisten käytettävissä sitten kun niille tulee tarve.


Päivän toinen luento koski valmentajan osaamistarpeita erilaisia/eri tasoisia ihmisiä/ryhmiä/jne valmennettaessa sekä valmentajana kehittymistä.

Loppusanat

Kurssi jatkuu noin kuukauden kuluttua (kirjoitan siitä tarkemmin jälkikäteen). Ennen sitä on etätehtävänä opiskella kirjasta seuraavaa kurssia koskevat osuudet sekä suunnitella yleistaidon- tai fyysinen harjoitus (ei lajitaidon) joka on myös tarkoitus testata joko itse tai jonkun muun toimesta.
Jos jotain kiinnostaa tuollaista testata niin laittakaa viestiä 😏


Avoimuuden nimissä kerrottakoon kurssin kulujen jaosta sen verran, että:

  • puolet kurssista maksaa Vantaan Keilailuliitto jota vastaan minä olen lupautunut valmentamaan halukkaita Tikkurilan keilahallilla (jos kiinnostaa niin laita rohkeasti viestiä tai nykäise hihasta kun näet minut hallilla)
  • toisen puolikkaan maksaa Suomen Keilailuliitto ja minä olen sitä vastaan lupautunut avustamaan uuden live lähetyslaitteiston käyttöönotossa sekä ensimmäisissä live lähetyksissä.

Tällaista tällä kertaa...

lauantai 9. syyskuuta 2017

Switch gripin käyttötunnit tuli täyteen

Taustaa

Olen keilannut jo noin pari vuotta 3D printerillä tulostettujen "switch grippien" kanssa, koska niillä saan otteen paremmin sovitettua kuin käsin tehdyillä switch gripeillä ja niillä saan avaus- ja kaatopalloihin samanlaisen otteen.

Noita kehittelin ennen tätä blogia, mutta niille joita sattuu kiinnostamaan kerrottakoon, että jotain tarinaa löytyy SKLn keskustelupalstalta sekä nuo toimittaneen frman blogista.

Käyttötunnit tuli täyteen 

Kävipä sitten niin, että paikkopallolla lämmittelyheittoa heittäessä switch gripille tuli käyttötunnit täyteen. Lopputuloksena oli, että tuo switch grip jäi peukaloon paikkopallon poistuessa yläviistoon ja pudoten noin puolestatoista metristä oikean puoliseen ränniin.

Rikkinäinen switch grip kuvassa vasemmalla ja ehjä oikealla.

Valitettavasti tilannekuvia tilanteesta ei ole, mutta voin kertoa, että ilmeet oli näkemisen arvoisia kun porukka ihmetteli, että mitä nyt tapahtui 😂


Kyseisestä switch gripistä olikin pala irronnut jo aikaisemmin, mutta se ei ollut haitannut menoa:


Seuraava suunnitelma?

Kuvan mukaiset punaiset switch grippini on valmistettu PLA -muovista joka on halvin 3D -tulostukseen soveltuva materiaali ja sitä kautta myös heikoin.

Kun tuosta yhdestä switch gripistä irtosi pala niin tilasinkin jo uuden joka tehtiin siinä kohtaa hiilikuidusta joka on huomattavasti muovia kovempi materiaali. Tuo hiilikuituversio on kylläkin ollut tähän asti hyllyssä, mutta nyt varmaankin on aika ottaa se käyttöön.


Paras puoli näissä 3D tulostetuissa versiossa joka tapauksessa on, että tulostin tekee aina samanlaista jälkeä joten, koska tahansa kun uusille switch gripeille tulee tarve niin niitä voi tilata lisää.

Muuta sekalaista

Muutamia kommentteja/kyselyitä blogini kirjoituksiin liittyen olen saanut joista olen varsin kiitollinen. Siksihän näitä kirjoitellaan, että joku niitä myös lukisi joten rohkeasti vaan ottamaan yhteyttä.

Yhteyttä voi ottaa postausten kommentointi kentästä, sähköpostilla (etunimi . sukunimi (at) gmail.com) tai Facebookin kautta.


Lisätäkseni blogini näkyvyyttä hankin sille myös helpommin muistettavan .fi - domaini eli keilojenkolinaa.fi sekä loin sille Facebook ryhmän johon lisään aina linkin uusimpiin postauksiin jotta kenenkään ei tarvitse asioikseen käydä täältä katsomassa onko tullut uusia kirjoituksia 😉

Ja viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä todettakoon, että hankin uudet pelipaidat joilla on tarkoitus pelata jatkossa kaikki henkilökohtaiset kilpailut:

Asiasta kiinnostuneille todettakoon, että paidat toimittaa www.vis-sportwear.it ja, että kotiin toimitettuna noille tuli hintaa 128 € eli ~43€/kpl.