keskiviikko 9. elokuuta 2017

Uusi eturistiside



Kävipä niin, että laskettelureissulla helmikuussa tulin teloneeksi polveni josta meni siis eturistiside (ACL => Anterior Cruciate Ligament) poikki ja se piti rakentaa tähystysleikkauksessa uudelleen josta johtuen keilailut oli kevät kauden osalta ohi.

Tämänkertainen kirjoitelma koskeekin nyt sitten sitä miten tuo ACL siis korjattiin ja miten polvea olen sen jälkeen kuntouttanut ja ennen kaikkea mitä tekisin nykyisen tietämykseni valossa toisin.

Vammasta diagnoosiin

Polvi ei ollut tapahtuman jälkeen kovinkaan kipeä ja suurimpana haasteena olikin siinä esiintyvä turvotus joka teki pelkästä kävelemisestä varsin haastavaa. Päätinkin käyttää muutaman kotiin palaamista edeltävän päivän tilanteen seuraamiseen ja aiheen opiskelemiseen internetistä.

Oireiden perusteella päädyinkin siihen tulokseen, että kyseessä on joko nivelkierrukkavamma tai eturistiside vamma.

Minulla oli voimassa oleva matkavakuutus jonka piikkiin vamman hoitaminen menisi niin varasin ajan suoraan yksityisen lääkäriaseman ortopediltä joka hetken polvea väänneltyään totesi polvessa olevan väljää ja vaihtoehtojen olevan melko varmasti nuo mihin olin itsekin päätynyt. Lopullinen diagnoosi selvisikin sitten magneettikuvien perusteella eli eturistiside oli irto poikki.

Diagnoosista leikkaukseen

Diagnoosin varmistuttua keskustelimme ortopedin kanssa vaihtoehdoista ja hän kertoikin, että jos minulla ikää yli 50 vuotta enkä urheilisi niin polvea ei välttämättä kannattaisi leikata ollenkaan vaan keskittyä lihaskunnon parantamiseen. Tällöin haasteena tosin olisi, että polvi voi äkkitilanteessa ns. pettää alta ja vaarana on, että polvea alkaa silloin varomaan liikaa. Tämän takia nuorien ihmisten osalta suositaan tähystysleikkausta jossa eturistiside rakennetaan uudelleen.

Ortopedi kertoi myös, että eturistisiteen korjauksella ei varsinaisesti ole mikään kiire, koska se ei siitä huonommaksi voi enää mennä, mutta koska en keksinyt mitään syytä lykätä leikkausta sovittiin aika siihen mahdollisimman pikaisesti.

Mitä tekisin nyt eri tavoin?: Pyytäisin ortopedia kirjoittamaan fysioterapia lähetteen jo tässä kohtaa ja kuntouttaisin polven liikerataa ja voimaa heidän avustuksellaan kuusi viikkoa kuten Norjassa on tapana, hioisin samaan aikaan valmentajan kanssa keilailu suoritusta ja mahdollisesti keilaisin muutaman kilpailunkin.

Tämä siksi, että:

  • Lihaskunto rapistuu todella nopeasti leikkauksen jälkeen ensimmäisen kuuden viikon aikana kun kaikki portaiden kävelyä raskaampi on kielletty.
  • Minulla oli turvotuksesta johtuen haasteena saada jalka täysin suoraksi jo ennen leikkausta ja leikkaus pahensi tätä ongelmaa.
  • Keilailusuorituksessa ei ole vaarana polven kiertyminen tai toisiin törmääminen jotka voisi pahentaa vaivaa ja aiheuttaa esim kierrukan hajoamisen joten en näe mitään syytä välttää keilausta tässä kohtaa.
    • Varmuuden vuoksi tosin pitäisin tässä kohtaa polvitukea jossa on metallinen ns. sarana joka mahdollistaa polven koukistamisen ja oikenemisen, mutta estää sen kiertymisen. Niitä saa esim urheiluliikkeistä.

Leikkauksen jälkeen

Ensimmäiset kaksi viikkoa (viikot 1-2)

Leikkauksen jälkeen polvi oli todella kipeä ja kipulääkkeitä joutui syömään varsin paljon. Tässä kohtaa myös kyynersauvoja joutui käyttämään jotta normaalin kävelemisen taas oppi. Ortopedin asettama tavoite tälle aika välille oli venytellä polvea niin, että jalan varmasti saa suoraksi.

Se mikä yllätti oli, että miten äkkiä polvi tässä kohtaa jäykistyy uudelleen jos jalkaa ei venyttele suoraksi useita kertoja päivässä.

Mitä tekisin nyt eri tavoin?: Kävisin fysioterapeutilla jolla on koulutus LPG -laitteen käytöön poistamassa turvotusta jotta polven saisi helpommin suoraksi. Samoin poistaisin polven turvotusta nilkkaa ja polvea ns "pumppaamalla" eli ilmassa ilman vastusta liikuttelemalla, koska liike saa nesteen liikkeelle.

Tässä kohtaa tuli myös opittua, että ensiapuna käytettävää kylmää/jääpussia ei tulisi käyttää enää siinä kohtaa, kun kipu on hellittänyt se kun heikentää nesteiden liikkumista. Parempi vaihtoehto onkin käyttää esim lämmitettävää kauratyynyä yhdessä kohoasennon ja nilkan liikuttelun kanssa joka saa nesteet paremmin liikkeelle.

Sivuhuomiona sanottakoon, että kannattaa tutustua tähän hyvin koostettuun selitykseen siitä mikä turvotusta aiheuttaa ja miten sitä hoidetaan.

Seuraavat neljä viikkoa (viikot 3-6)

Tässä kohtaa tasamaalla sekä portaiden ylöspäin käveleminen onnistui jo lähes ongelmitta, mutta portaiden alaspäin käveleminen ei, koska polven koukistamisessa oli haasteita. Tuota raskaampi liikunta olikin kielletty, koska uuden eturistisiteen kiinnikkeet irtoavat tässä kohtaa vielä herkästi. Kävelinkin portaita sen mitä turvotukselta pystyin.

Tässä kohtaa tuli myös todettua, että turvotusta ja polven jäykkyyttä aiheutti sekä liika, että liian vähäinen liike. Toisin sanoen toimistotyöläisen tuli muistaa nousta tunnin välein ylös käveleksimään, koska muuten polvi jäykistyi todella pahoin.

Mitä tekisin nyt eri tavoin?: Kävelisin portaita niin paljon kuin turvotus vaan vähänkin antaisi myöten ja kävisin kerran viikossa LPG -hoidossa laskemassa turvotusta jotta voisin kävellä enemmän kuin muuten.

Lisäksi pyrkisin olemaan liikaa varomatta leikauttua jalkaa. Huomasin nimittäin myöhemmin, että esim tuolilta noustessa tulee todella herkästi noustua pelkän terveen jalan varassa josta johtuen liikettä ei leikatulle jalalle tullut tarpeeksi ja tämä näkyi reisilihaksen supistumisena.

Seuraavat kuusi viikkoa (viikot 7-12)

Tässä kohtaa olikin sitten lupa jo pyöräillä edellisten lisäksi ja tavoitteena oli saada leikattuun jalkaan voimat palautettua sekä treenata polvea tukevia lihaksia. Oma fysioterapiani alkoikin vasta nyt kun 7 viikkoa leikkauksesta oli kulunut joka on pistänyt näin jälkikäteen vähän harmittamaan.

Kolmen kuukauden jälkeen

Kolmen kuukauden kohdalla oli viimeinen ortopedin tapaaminen jossa todettiin, että lihaskunto ei ole vielä täysin palautunut, mutta tästä eteenpäin kuntoutus on fysioterapeutin vastuulla.

Myöhemmin olen tullut todenneeksi, että hyvänolon tunteeseen on todella helppo turtua ja polven treenaamisesta näin ollen luistaa joka sitten kostautuu jälleen turvotuksena sekä jäykkyytenä. Tästä syystä onkin siis tärkeää muistaa jumpata polvea päivittäin.

Loppusanat

Tämänkertainen postaus olikin siis vähän kauempana keilailusta. Nyt olen kuitenkin onneksi päässyt jo treenaamaan taas keilausta sekä heittämään muutaman kilpailunkin joten siinä mielessä tilanne näyttää ihan hyvältä.

Samoin tässä on tullut keksittyä vähän uusia ideoitakin seuraavaa kautta varten, mutta niistä lisää seuraavassa postauksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti